Hej! Tutaj Malinasia.
Witam Was serdecznie w tym dniu. Oficjalnie to mój pierwszy normalny post (planuję z tego zrobić serię XD) - trochę się zeszło, ale wiecie, studia, czas przedświąteczny, Nowy Rok i te sprawy... Chyba każdy ma z nas urwanie głowy. Korzystając z okazji, samych sukcesów i wspaniałego 2025 roku wam życzę!
Życzenia życzeniami, przejdźmy do konkretów.
Chciałabym Wam przedstawić co nieco na temat MSP Retro, o którym doesyn już wrzucała posta. (klik) Dzisiaj skupię się na funkcjonalności, w następnych postach planuję przyjrzec się bardziej "wizualnymi" sprawami. Czyli chociażby ukochane looki, filmy i wygląd TOP.
No dobra, zaczynajmy!
![]() |
Ekran startowy wraz z rozwaloną MovieStar developerów. |
Tak prezentuje się ekran główny. Chyba większość z nas kojarzy ten obraz, przynajmniej ja. Moviestar na powitalnym ekranie to konto założyciela MSPRetro. Nie wiem czemu akurat on - jest opcja konkursów. Możliwe, że zmiana avatarów byłaby zbyt czasochłonna, ale tylko zgaduję...
Pamiętam, jak zakładałam swoje pierwsze konto w bodaj 2011 roku - niestety do dzisiaj nie pamiętam nicku (tym bardziej hasła). Dość szybko mi się znudziła ta gra, ale powróciłam w kwietniu 2013 jako wiadomo kto - Malinasia. XD
Co czeka nas po zalogowaniu?
![]() |
tak, jestem absolutnie uzależniona od mojego wyglądu MS i muszę wszędzie wyglądać tak samo |
Tu też chyba na temat wyglądu nie muszę nic dodawać - jest tak samo, jak w 2012 roku. Jedynie przy czym możemy się zaskoczyć, to niedziałające koło fortuny - jest to bug, który mamy od początku projektu MSPRetro. Ciężko powiedzieć, czemu nie działa - na Telegramie znalazłam tylko wspominkę użytkownika, który się z tego nabijał.
Bullying af, ale wiecie - sama pamiętam, jak w bodajże beta testach gry Priest Simulator (polecam bardzo), były bardzo irytujące błędy, wręcz utrudniające rozgrywkę. Pisałam do developerów gry, a oni w sumie trochę mieli na to wyrąbane. Sama wiem troszkę, jak działa game dev, ale MSPRetro zaraz kończy 2 lata. Lekkie tzw. przegięcie pały co z tym kołem jest. Podstawowa funkcja... Gra generalnie dalej jest w fazie rozwoju, ale moim zdaniem - tak jak podkreśliłam - koło fortuny to absolutnie podstawowa rzecz. VIPa możesz kupić, ale zapomnij o kręceniu kołem marny użytkowniku!
Mam w planach napisać do developerów w czym dokładnie leży problem, bo to naprawdę jest dla mnie mocno zastanawiające.
Inne, niedziałające funkcje (źródło) to:
- Głaskanie zwierzaków
Tutaj najlepiej zobrazuję wam filmem. Jeśli zauważycie, co dokładnie tutaj nie działa, to napiszcie komentarz. :) -
Sklep z kostiumami (nie wiem, czy jeszcze coś teraz takiego jest obecnie? Szczerze mówiąc, nie pamiętam tej "funkcji")
Generalnie jeśli wejdziecie w ten sklep, to nic wam się nie wyświetla. Życzę udanych zakupów!
Same kostiumy można nabyć w "normalnym" sklepie.Pusty jak w PRLowskich sklepach.. - Mini gry w chatroomach
A tutaj to jest ciekawa sprawa, bo kojarzę, że jeszcze niedawno w coś grałam na chatroomie, więc ciężko mi stwierdzić, czy jest to przestarzała informacja czy nie. Na ten moment mogę wam tylko jedno powiedzieć - nie działa mi chodzenie w jakichkolwiek pomieszczeniach. XD - Gra Casting (to największy ból)
Okej, czy coś wiemy więcej na temat funkcjonalności? Ano wiemy. Nie wspomniałam wcześniej, ale nie możemy - tak jak MSP "normalnym" - zagrać sobie poprzez przeglądarkę. Ale! Jest to planowane. Pierwsze wzmianki znalazłam w maju 2023 roku na oficjalnym Telegramie gry:
Niestety nie znalazłam nic na temat ich planowanego silnika gry.
Ale co wiem ogólnie na ten temat?
Z moich informacji wynika, że odkąd wycofano Flasha jest znacznie trudniej o tak dobry silnik, który się nie wykrzacza jak Flash w latach świetności (mogę miec mgłę nostalgiczną! Jednakże przypomnijcie sobie, ile tych gier było opartych na nim)
Możemy tylko zgadywać na ten moment, ale opcji znanych mi jest kilka:
Obecnie stawiałabym na Cocos Creatora lub Phasera, ewentualnie nie z listy - Unity. chyba są najbardziej popularne wśród osób zainteresowanych tematem. No i wybrałabym je ze względu na najlepsze wsparcie dla gier 2D, którą w sumie jest MSP.
Jest jeszcze możliwość użycia Adobe Animate (eksportujemy po prostu flashową wersję do HTML) lub emulatora Ruffle - czyli gramy w przeglądarce bez użycia Flasha. Raczej wykreśliłabym Ruffle'a, bo jednak autor pisze o "przepisywaniu" gry.
Co ciekawe, może mi się nie podoba ten pomysł, ale znalazła się sugestia o korzystaniu z Ruffle'a przez jednego z użytkowników telegramowego czatu:
Usunięto dużo wiadomości, ale wydaje mi się z kontekstu, że była mowa o przepisywaniu kodu | |
Jeśli dobrze rozumiem, do postawienia gry "na nowo" potrzebujemy dużo wiedzy na temat backendu i frontendu. No i stawianie serwerów - mało osób dobrze to umie zrobić, już tutaj wchodzi bardzo wysoki "level" programowania. Co do Ruffle'a - mogę się mylić, iż jego zastosowanie byłoby niestosowne, ponieważ nie mam aż tak wszechstronnej wiedzy co prawdopodobnie użytkownik wyżej. Dużo wspominał o informatycznych niuansach, ja jestem bardziej laikiem i znane mi są te sprawy bardziej od teoretycznej strony. Jeśli wśród was jest osoba, która zajmuje się takimi rzeczami - proszę odezwij się w komentarzu, byłabym chętna z tobą porozmawiać!
Przejdźmy do środka gry dalej.
To też niestety nie działa i ciężko powiedzieć również czemu. Jednakże jest to jakiś w miarę nowy problem - generalnie jeśli kojarzycie, aby np. pisać komentarze trzeba mieć ten e-mail zatwierdzony. Większości osób już to się dawno udało, ja konto utworzyłam bodaj we wrześniu i już niestety się na to nie załapałam.
Na Telegramie znalazłam takie wzmianki na temat tego problemu:
Kolejna niewiadoma - kiedy to się naprawi? Tu oczywiście nie jest to zależne od twórców gry, ale spójrzcie na datę - troszkę czasu już minęło. Może się czepiam znowu, ale to jest naprawdę frustrujące, bo nie mogę pisać komentarzy nigdzie.
~~~
No i co dalej wam mogę powiedzieć?
Nie wykryłam więcej błędów - gra raczej działa poprawnie. Nawet wzorowo w porównaniu do naszej standardowej, współczesnej wersji.
Nie jest zasyfiona milionami funkcji tak jak obecne MSP. No i bociarze/bociary nie interesują się tą wersją.
Nie mówię oczywiście, w kontekście funkcji, że to źle - raczej mam na myśli w jaki sposób wszystko to działa... MSPRetro jest leciutkie, przyjemne, interfejs może przestarzały, ale dla mnie jest przejrzyście. Stary wygląd był mniej "pstrokaty" co prawda, ale łatwiej chyba jest mi się skupić na rzeczach co mam do zrobienia. Nie mówię tylko o np. obejrzeniu filmów znajomych, odpisanie komuś - wszechobecne kolorowe obrazki bardzo rozpraszają uwagę.
Pamiętam jak moje problemy ze skupieniem zaczęły się w gimnazjum. Wtedy zaczęłam grać na Malinasi - zaczęła się era wiecznego przesiadywania w gierce, nawet tylko po to, żeby być online. Niestety ta gra jest teraz (czyli od powiedzmy 2012/2013 roku) tak zaprojektowana, aby przykuć uwagę i jak najwięcej spędzić na niej czasu. Kolory bardzo wpływają na nasze zainteresowanie, jest to sympatyczne, przyjemne, interesujące dla naszego mózgu. Dlatego chcemy być w grze dłużej i dłużej.
Poniekąd MSP możemy traktować jak media społecznościowe - w końcu mamy tam znajomych, funkcję statusu i czatu z innymi użytkownikami. Social media zostały w taki sposób zaprojektowane, aby spowodować u użytkownika tzw. FOMO (Fear Of Missing Out), dlatego bez sensu godzinami siedzimy i scrollujemy, scrollujemy... No właśnie? W jakim celu?
Trochę wyszedł mi taki Ted Talk, ale stwierdziłam, że to może być fajna okazja do szerzenia świadomości nt. wyżej wspomnianego uzależnienia.
Pamiętajcie o swoim samopoczuciu, wieczne przesiadywanie na mediach społecznościowych mocno oddziałuje na naszą psychikę i dobrostan. Polecam zamiast tego nieironicznie wziąć książkę, albo włączyć dobry film.
Dobrego dnia wam życzę, niżej zachęcam do wypełnienia ankiety!
cieszę się, że mamy na pokładzie speca od msp retro, bo to fajna rzecz. też kiedyś grałam, ale jednak system robienia looków i mała aktywność graczy mnie przybiła
OdpowiedzUsuńNo mnie szczerze też trochę dobija ten brak aktywności. Co ciekawe, na telegramie ciągle ktoś pisze więc mnie to dziwi, że mało osób wchodzi do gry xD
Usuńmuszę kiedyś w końcu w to zagrać, bo jakoś zawsze zapominam o egzystencji MSPRetro. a jako osoba, która nie miała styczności ze starym wygladem gry uwazam, ze to by bylo ciekawe przezycie
OdpowiedzUsuńMusisz koniecznie!
UsuńWidzę, że MSPRetro bierze przykład ze współczesnego z tym głaskaniem zwierzaków, tyle że przynajmniej nas nie okłamuje, że dostaliśmy hajs. :D
OdpowiedzUsuńFajnie, że tak myślą o msp retro żeby nie obciążać tej gry nie wiadomo jak, że jest taka lekka. Ja też nie znam się na tworzeniu gier, ale jak zobaczyłam jak jest zbudowane msp, ile warstw mają na przykład pojedyncze elementy to trochę nie dziwię się, że taki problem z lagowaniem jest. Kiedy skarbonka jest stworzona z ok 100 warstw..
OdpowiedzUsuńSuper post!