SERWER DLA CZYTELNIKÓW!

SERWER DLA CZYTELNIKÓW!
Założyłyśmy serwer discord dla czytelników, więc jeśli chcecie nas poznać bliżej, popisać o pierdołach i być na bieżąco ze wszystkim, to serdecznie zapraszamy!! *kliknij w losową moviestarkę powyżej, aby otrzymać zaproszenie na serwer*

poniedziałek, 27 października 2025

Dajcie więcej warstw, msp to wytrzyma, czyli jak są budowane elementy w grze.

 



Witajcie! Tu Roberta

Czy zauważyliście w ostatnich miesiącach, że nasza gra jakby działała gorzej? Natykając się na różne błędy, bugi gdy gram, to coraz bardziej jestem o tym przekonana. Nie chcę tu teraz straszyć, że gra zaraz upadnie, bo mimo, że jej grywalność w ostatnim czasie jest różna, to jakoś działa i w takim stanie będzie jeszcze na pewno dłuższy czas. Może to tylko takie chwilowe wrażenie, że coraz więcej jest różnych dziwnych błędów, których jednak wcześniej nie było?

Jak widzicie po tytule, dziś będzie o tym jak budowane są elementy w grze, głównie skupię się na tłach, oraz póżniej wspomnę o moich ostatnich bugach, których ostanio doświadczałam.

Pomysł na post podsunęła nam na discordowym serwerze End of praeterita. 


Ghost Tombstone


od szczegółu do ogółu

Na początku w grze tła były paskudne..  Co tu dużo mówić i je bronić? Wizualnie lipa, ale jakoś to sprawia, że te tła unikatowe stare są ikoniczne. Nie można ich kupić, nie można ich stworzyć programem. Jak ktoś je posiada do tej pory, to tak jakby miał w swoim posiadaniu świętego graala. Te konkretne tła o których mówię, to też zauważcie mają inny kształt, nie taki szeroki, przez to też po dodaniu ich do naszego edytora filmów one się rozciągały i tak się pojawiały piksele.



Stare filmy, w których pojawiają się te tła, są dodatkowo zabawne, bo wyglądają trochę jak parodie. 

Cześć starych teł, na których są lekkie ślady pikselozy nadal są w sklepie, na ostatnich stronach. Jeśli gra jeszcze pociągnie dobre parę lat to bym obstawiała, że to kwestia czasu aż te ostatki też staną się unikatami i twórcy po prostu też je usuną. Przynajmniej ja bym tak zrobiła.

Na szczęście narzędzia się zmieniają i efekty pracy również ulegają zmianie na lepsze. Tła które są tak od 2012 do 2015 to osobiście są moje ulubione tła, najbardziej różnorodne, ale także wizualnie pięknie osadzone, te połączenia kolorów, kształtów. W tamtym okresie mogliśmy dostać tła na każda okazję, ale nic dziwnego, twórcy chcieli wyposażyć tę grę jak najlepiej. To były czasy kiedy tworzenie filmów było ważne, a jak poradzić sobie w przemyśle filmowym msp bez odpowiednich elementów, w postaci np. tła z biurem detektywa, do twojego filmu szpiegowskiego, albo tła z wielką salą balową, jeśli chcesz osadzić swoją historię w świecie magicznym, pokazać scenę jakiegoś balu? 

W późniejszych latach gry znowu można było zauważyć lekką zmianę graficzną, nic dziwnego, może zmienili się graficy i ich styl rysowania. To na czym chcę się skupić w tym poście wyjątkowo, to te tła, które zaczęły się pojawiać w 2024.

Na nich zdecydowanie widać, że coś jest nie tak. Są zbyt idealne, zbyt takie wypolerowane, wygładzone, są po prostu stworzone z użyciem ai. Niestety.


warstwy, warstwy, warstwy i co dalej?

O tym, że da się zajrzeć do plików gry, dowiedziałam się od End of praeterita, która jakiś czas temu pokazała nam ile warstw posiadają poszczególne elementy w gierce. Szczerze to byłam przerażona.

Nie znam się na dziedzinie game devu, ale jak taka gierka ma działać płynnie i bez lagów, jeśli do użycia, weźmy przykładowo, takiej złotej skarbonki, potrzeba około 340 warstw! 


tutaj oczko świnki znalazła,

Rozumiem jeszcze skarbonke, bo to element powiedzmy animowany, bo rozbijamy ją jak chcemy odebrać fame, ale w samych plikach sa dziesiątki elementów, które są rozdrobnione na kolejne dziesiątki warstw, a mogłoby to być wszystko zdecydowanie uproszczone. 

Nie wszystkie jednak elementy skarbonki sie animują. Nie wiem, może sie nie znam, może tak powinno być.


Jakiś czas temu szkut wysłała nam błąd, który wygląda dokładnie jak ta pierwsza grafika w pierwszym rzędzie:
od szkut

Niesamowite, ta gra jest taka zepsuta, że się aż pokazują placeholdery!! Tak jakby gra nagle nie potrafiła załadować tego co powinna, tylko zastąpiła to przykładowym placeholderem, który ma pod reką zawsze. Silnik jest taki zepsuty i wolny, że nie działa sobie z ładowaniem tych wszystkich rzeczy na czas...


Kolejny przyklad placeholdera z plikow gry:

I poniżej mój glitch.. moja postać nie wiem jak!! przebija sie przez niebieskie tło, gdy jestem za długo w sklepie:

Przebijanie się postaci przez tła, dublowanie elementów, zmiana kolorów.. no błagam, przecież tez przyznacie mi rację, że kiedyś tak to się nie ujawniało. 

Jesteś w grze dłużej niż 10 minut, raz jesteś w sklepie, raz na swoim profilu, raz w poczcie i nagle wykrzacza ci się gra, zaczyna ci się nie dość, że lagować, to bugować i glitchować:


Ten glitch cudownie pokazuje jak wiele elementów się tutaj rozdzieliło, wszystkie te elementy mozna znaleźć osobno w plikach gry. Oczywiście losowo wchodziłam do folderów, nie miałabym psychicznie siły przejrzeć wszystkich elementów

W pewnym momencie specjalnie jak zauważałam, że już płynność gry i jej jakoś upadły znacząco, to nadal zostawałam zalogowana i sprawdzałam granice wytrzymałości. Smutne to było, przyznam, bo to było jak wołanie płaczącego dziecka o pomoc. Msp wiele razy walczyło, żeby mnie nie wyrzucić z gry, było wiele razy już na skraju. No i w pewnym momencie nie wytrzymywało, kto by wytrzymał??

boonie ze wstydu uciekl


Wracając do tego o czym wspominałam na początku: ai i tła.

Jeśli są osoby, ktore by chciały bronić twórców: nieee, oni na pewno nie używają ai, niemożliwe - w plikach gry są po prostu dowody na to, że tak, używają ai. Łatwo jest zrobić porównanie losowego tła starszego i losowego tła nowszego i widać jak na dłoni, że w starych tłach są dziesiątki elemntów, które tworzą tło. 

Dlatego właśnie wybrałam tło z motywu Coven, bo akurat jak piszę ten post, to jest to najnowsze tło obecnie. Wybrałam także tło starsze, jedne z moich ulubionych.



Dla tego pliku w grze są niby trzy elementy, ale no jak widzicie to tło jest gotową grafiką.

A teraz jedno ze starszych teł:



Jeśli chcecie zobaczyć lepiej te pliki to sobie kliknijcie w zdjęcia, ale no dosłownie wszystko tam jest narysowane osobno przez kogoś. Elementów jest w kij dużo. A w tych z tłach ai jest maksymalnie 5? Jeśli jest więcej niż 2 elementy, to już możemy ogłaszać to jako sukces. 


Ktoś mógłby powiedzieć: No ale narzekasz, że gra składa się z za dużej ilości elementów, a jak dadzą tło do gry z maksymalnie 3 elementów, to znowu nie dobrze?!

1. Gra może mieć dużo elementów, ale chyba największym problemem msp jest silnik, który po kilku latach od odejścia z flesha, przerzucania się na nebulę, nie daje rady. I nie zostaje to naprawione, bo gra wg twórców nie jest już warta najwidoczniej inwestowania, bo stworzyli sobie msp2. Każdy wie o co chodzi. Może nebula byłaby dobra (no bo nie wiem tego, nie siedzę w tym temacie na tyle) i gra chodziłaby dobrze, gdyby msp nie było tak rozbudowane. A przez swoją wielkość, ilosc elementów, zasługuje na coś lepszego; coś, co udźwignie ten system.

2. Ai korzysta z tego co jest w internecie, czyli korzysta z pracy np. artystów, twórców różnego rodzaju i miksuje to wg tego, co człowiek sobie wymyśli. W skrócie kradnie. Ja sama zajmując sie artystycznymi rzeczami, zawsze będe wolała pracę ludzką, cały proces, od kilku szybko przetworzonych procesów jakiegoś zaawansowanego systemu. Kiedyś msp serio polegało na swoich grafikach, dlaczego wspominamy co jakiś czas Honey, dyrektorke kreatywna msp? Teraz msp oszczędza na grafikach, powiela wiele rzeczy, tworzy generyczność.


Na koniec jeszcze pokażę wam jakie elementy znalazłam w plikach, tak w ramach ciekawostki:






Fantbroom

podsumowanie

Mam nadzieję, że nie przytłoczyłam ilością informacji i rzeczy, nie spodziewałam się, że wyjdzie coś takiego rozbudowanego. Dziękuję jeszcze raz End of praeterita, za zaproponowanie tego tematu oraz pokazanie mi jak się dostać do plików gry.

Wiecie, narzekałam dziś na gierkę, ale wszystko właśnie dlatego, że nie mam kompletnie gdzieś tej gry. W końcu wróciłam rok temu znowu do bycia regularną i nadal tu jestem po roku.

Na koniec jeszcze zostawię link do mojego innego wpisu, który pasuje w sumie tematycznie do tego:

Pasja tworzenia, która wygasła? Kulisy projektowania rzeczy na MSP

Trzymajcie się i do następnego!

Roberta


8 komentarzy:

  1. ale to jest okropne... nie wiedziałam że tak działa to xd nie ma co się dziwić że takie lagi

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale prześmieszne są te błędy z rozwarstwianiem się, teraz zaczyna to wszystko mieć sens...

    Ciekawa jestem, czy prędzej zmienią silnik główny na msp2 (teraz jest na jedynce, więc bez jedynki dwójka nie będzie kontaktować) czy ogarną to warstwowanie XD bo zgaduję, że to właśnie będzie coś, co sprawi że ta gra będzie agrywalna za kilka miesięcy/lat. aktualnie to wygląda jakby serwery msp zjadały same siebie od środka, autodestrukcja

    ale co tam, wklejaj nowego prompta do bota żeby mieć tło na motyw, teraz pora na cska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ej kurde zapomnialam ze przeciez jedynka i dwojka sa polaczone

      Usuń
  3. to już wiadomo jak haker wakom straszył zdjęciami z elementów gry

    OdpowiedzUsuń
  4. ja to nie wiem jak ta gra jeszcze zyje xddd grafikom sie nie chce nic robic wiec sie 'inspiruja' serialami i roznymi artystami doslownie 1 do 1 przy robieniu motywow (pozew?? co to takiego), jakies glupie bledy, no i wlasnie robienie tla albo w sumie raczej GENEROWANIE tla przez ai xd smieszne. te gre utrzymuja tylko bezrobotne 20 latki ktore nie maja w zyciu nic innego do roboty jak pisanie glupot na forum (przyznajcie ze tak jest) i siedza w tej grze z sentymentu... no na pewno to wszystko jak i podwyzszanie cen vipow nie zacheca nowych uzytkownikow do zalozenia tu konta bo doslownie wszystko sie tutaj stacza i to jest smutna prawda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mysle ze gre trzymaja przy zyciu osoby co dla nostalgii wchodza, wchodza tylko ci co gre znaja od kilku, kilkulastu lat. gra nie jest reklamowana jak kiedys, zreszta co tu reklamowac, jak ta gra dziala momentami tragicznie. wszystkie jest takie smutne

      Usuń

komentarz = motywacja, nawet jeśli to tylko dwa słowa napisane z anonima ;3