Hej!
Tu doesyn. Dzisiaj zapraszam was na baardzo gadany wpis, w którym prześledzimy sobie linię czasową, w sumie całej gry... Żeby opisać dobrze zjawisko mody na filmy i tego, jak zostały one wyparte przez seki, później spopularyzowanie looków, to zdecydowanie - muszę prześledzić calusieńską historię gry aż od 2009 roku.
Tak więc zapraszam serdecznie na dogłębną analizę, jeśli pominę jakieś istotne informacje to pamiętajcie, żeby dać znać w komentarzu. Nie przedłużam już, bo ten wpis będzie... długi.
Początki - 2009 rok
Już wiele razy wspomniałam na blogu o tym, jakie było początkowe założenie powstania naszej ukochanej gry. Claus wymyślił sobie, że stworzy platformę, na której będzie można uczyć się języka angielskiego tworząc filmy.
Nie wiem czy dotarłam do jakiegoś fake info, czy to autentyczny fakt, ale początkowo msp miało być grą, z której korzystaliby studenci reżyserii filmowej (?). No i ma to poniekąd sens, zwłaszcza skupiając się na starych skrinach z wersji beta gry.
Z informacji na tym skrinie jesteśmy w stanie wynioskować, że w grze można było tylko... robić filmy i pisać z ludźmi. Początkowe funkcje w grze obejmowały tylko tworzenie postaci, posiadanie i pisanie ze znajomymi, tworzenie filmów.
Również pierwsze motywy jakie pojawiały się w grze były stricte pod produkcje filmowe, na przykład:
Jak widzicie - nawet tytuły konkursów były nakierowanie na tworzenie filmów. Istniały wtedy również konkursy, ale nie takie, które znane nam są dziś - że możemy zgłosić look, artbook, a nawet pokój. Były to konkursy tylko na film, a instrukcja zgłoszenia go widniała na plakacie motywu.
Motywy bez instrukcji zaczęły pojawiać się dopiero w październiku 2010 roku, a zdecydowanie przełomowym, który nie były w założeniu kontentem do filmu był motyw roślinkowy, w którym to dodano roślinki do gry i w sumie... tylko po to on powstał.
Początkowy wygląd miasta filmów (którego na polskim serwerze nie mieliśmy okazji nawet uświadczyć, bo było to na długo przed powstaniem zagranicznych serwerów), prezentował się tak:
Tak jak wspominałam wyżej - możemy mieć znajomych, robić filmy, kupować rzeczy do filmów i tyle. Większość gry jest po angielsku, żeby uczyć się tego języka.
Oprócz anglojęzycznej gry, filmy również miały być po angielsku! Pisałam o tym w jednym z niedawno dodanych wpisów o konkursach, gdzie pokazałam wam, że do około 2013 roku wymaganiem do zgłoszenia filmu do konkursu było napisanie dialogów po angielsku.
Co w okolicach właśnie roku 2013, zmieniono na zwroty w języku serwera:
Tak więc chcąc nie chcąc, filmów powstawało sporo, bo to jedyna aktywność kreatywna, jaką dało się robić w grze.
Wybuch popularności filmów
Mimo, że gra całkowicie zmieniła ścieżkę rozwoju do tej, którą Claus wymyślił sobie na samym początku, to w 2011 roku filmy wciąż były najbardziej popularną i najważniejszą aktywnością w grze.
Popularność w grze była definiowana stricte tym, jak dużo i jak dobre filmy robimy. O dziwo nie były częste wtedy praktyki typu - promowanie się gdzie się da, wymiana oglądaniem filmów. W sumie to jak ktoś wypuszczał film, to gdzieś on sobie tam był i tak czy tak ktoś go obejrzał, bo mało osób wtedy grało. Oprócz tego to oczywiście była to główna atrakcja gry! Więc większość graczy z przyjemności oglądała filmy swoich znajomych i komentowała je.
Mimo tego, że w 2011 roku w grze istniały już looki, artbooki i w konkursach można było zgłaszać więcej niż tylko filmy, to i tak najcenniejszą aktywnością było tworzenie i oglądanie filmów. No i był to w sumie jedyny w miarę szybki sposób na zdobycie fame i starcoinsów, więc się po prostu opłacało.
No i highscore... topka osób z najwyższymi levelami, to po prostu filmowcy w 100%.
No może poza mern, nie mam pojęcia absolutnego kim on jest i skąd się wziął w topce. Nie ma o nim nigdzie zapisków - ani na wiki, ani na starych blogach, ani nic ciekawego nie ma na koncie (które o dziwo nadal istnieje!). Ale patrząc na ilość zarobionych sc, to pewnie kiedy jeszcze nikt nie odkrył seków, to również te filmy tworzył. Bo po tym jak seki pożarły popularnością filmy, to ten świr stworzył aż 700 seków XDD No i Oliwer, który później przebranżowił się na konto 10sek ; ). Ale o tym w innym wpisie, który również mam w planach, czyli analiza żywota topkowiczów z 2011 roku.
Wspominałam o sekach? O, właśnie.
Seki...
Mówi się, że to funclub14 rozpromowała seki, ale w sumie to powątpiewam w to. Słyszałam kiedyś teorię o tym, że to ananaseQ odkryła istnienie sekundówek przez przypadek, bo chciała zrobić awards z tłami świątecznymi i dostała ostrzeżenie za to od modów (XD), ale też nie jest to potwierdzone.
To co natomiast jest potwierdzone to fakt, że seki absolutnie wywróciły grę do góry nogami. Zarówno dla graczy, twórców seków, jak i moderacji.
Ich największy wybuch popularności datuje się na wrzesień 2011, chociaż na pewnym blogu znalazłam skrin z topki, na którym znajduje się funclub14!
To skrin z czerwca 2011, a zobaczcie jak wiele się zmieniło. Jedyne osoby z topki, które się utrzymały to uluniunia zmetamorfozowana w ananaseQ i wercia13.
Ale nie o tym teraz, chodzi mi o to, że już w czerwcu funclub była już w topce. A wiecie jak się tam wbiła? Taaak, tworząc seki! Chociaż funclub rzekomo na początku istnienia swojego konta robiła filmy, ale czy jej kilka filmów pozwoliło zbić jej aż 18 level? Raczej nie.
Tak więc kiedy dokładnie zostały one "wymyślone", to nie jest pewne. Pewne jest natomiast to, że były one tak nielubiane przez większość graczy, że nawet w 2012 roku każdy topkowicz był filmowcem, a nie sekowiczem.
I to właśnie na przełomie roku 2011 i 2012 wywiązało się najwięcej burz w kwestii seków w grze.
Zaczynając od kłótni z moderacją, który pół roku stękali, że 10-sek są nielegalne - nagle uznali, że w sumie to im się to opłaca więc git-
-a kończąc na strajkach i masowym powstawaniu kont o nicku '10-sek', spamie na forum i w topce.
Ale mimo tej spektakularnej 'mody' na seki, to jednak filmy wciąż powstawały. I to nawet w ilości większej, niż dotychczas.
I to właśnie w latach 2011-2013 możemy zaobserwować CHORE wyświetlenia pod topowymi filmami:
I tak właśnie wybiło się wiele moviestarek zaczynając od alakingi, przez starrr_03, arli, lady zanetke, ! ! ! alicja ! ! !, aż po losowe serie filmowe, które niespodziewanie się wybiły (jak na przykład "mamo ja dojrzewam".
O dogłębną historię twórczości najpopularniejszych gwiazd filmowych musiałabym poprosić inną redaktorkę bądź jakiegoś filmowca, bo przyznam się, że oprócz filmów arli i lady zanetki to w tamtych latach praktycznie nic nie oglądałam i mam zerową wiedzę na ten temat.
Stacja trzecia, filmy upadają po raz pierwszy
Każdy się pewnie spodziewał, że seki w końcu zdominują filmy. Tak też się stało, w okolicach roku 2014. Owszem - filmy nadal powstawały w sporej ilości, ale nie cieszyły się już one taką popularnością. Ze względu na spopularyzowanie blogów, główną aktywnością w grze zaczęły być looki i obsesyjne wbijanie levela. Co za tym idzie - dużo seków, mało filmów, kreatywność wyrażana w formie looków.
To głównie w artbooki z tych lat utrzymują się do dziś w topce.
Gracze bawili się w rysowanie kreskami-
Wymyślali jakieś zabawy fabularne (np. jeden lovek = jeden procent baterii w telefonie coś tam), albo projektowali z rzeczy w szafie nowe ubrania i wygląd boonie. Bardzo miło wspominam te czasy, bo sama byłam wtedy w peaku grania w grę. Filmy nadal były popularne, ale nie oglądano już 'byle czego' od mniej popularnych twórców. Zazwyczaj jeśli już jakiś film wbił spore wyświetlenia i pojawił się w topce, to był to film Arli, Alicji lub Lady Zanetki.
Wtedy też zaczęły kształtować się gusta i style wielu graczy, a moda gwiazd w ogromnym stopniu zaczęła wpływać na trendy w grze. Dużo powstawało blogów, więc dużo kontentu lookowego, bo z filmowego niewiele da się ukręcić wpisów w filmie, nikogo to nie obchodziło bo było to po prostu nudne dla typowego 10 letniego czytelnika. Bo co można zrobić z filmem? Obejrzeć go, ewentualnie napisać recenzję, ale ile można. Tak więc zaczęta skupiać się na tworzeniu looków.
W okolicach końca 2013 roku (nie wiem kiedy dokładnie, nie jestem w stanie sprawdzić teraz przez lagi... ale pamiętam, że druga połowa 2013 roku) do topki looków wbiły się wtedy pewne stylizacje, które do dziś zajmują pierwsze strony topki. Były to looki postaci z monster high.
Więc to już pokazuje jak istotne stały się w 2013/2014 roku looki, a jak filmy powoli zaczęły schodzić na dalszy plan.
Z perspektywy czasu myślę, że w okolicach roku 2014 stosunek popularności filmy:looki był mniej więcej równy, nadal wiele graczy uwielbiało robić i oglądać filmy, ale spora część zaczęła być kojarzona nie z filmów, a z pięknych looków jakie tworzyli i blogów, które pisali. Popularność i level w grze przestał zależeć tylko i wyłącznie od tego, jak dobre filmy ktoś tworzy.
No i tak jakoś się to ciągnęło, aż do roku 2018, w którym to filmy odeszły praktycznie w niepamięć.
SekStarPlanet i afera o zakładkę
W KOŃCU po wielu latach rozwiązałam mój największy problem - co było pierwsze? sekstarplanet czy afera o zakładkę. Wcześniej się w tym trochę gubiłam, bo te wydarzenia przeplatały się ze sobą, ale research i logika 'na chłopski rozum' pozwoliły mi wywnioskować, że pierwsza była afera o zakładkę... ale tak czy tak - zaczęło się od tego artbooka na koncie ! ! ! ALISSA ! ! !, który pojawił się w styczniu 2018.
Po lewo znajdują się nicki graczy, którzy również wspierali tę akcję. Chodziło w niej o to, żeby dodano w mieście filmów nową zakładkę, która pozwoliłaby rozdzielić seki od filmów. Jak dla mnie świetny pomysł i do dziś dziwię się, że nic takiego nie stworzono.
Tak więc powstał ten artbook, wysłano dużo wiadomości do moderacji, inni gracze również zaczęli to wspierać i robić artbooki na ten temat.
Aktualnie w mieście filmów udało mi się znaleźć tylko dwa artbooki wspierające tę akcję, a to dlatego, że pozostałe zostały usunięte z niewiadomych powodów.
Z tego co pamiętam, to Alissa chwaliła się nawet, że moderacja na to odpowiedziała i że rozważa zrobienie takiej zakładki (gówno prawda, pewnie chcieli po prostu zamknąć im mordy żeby przestali spamować).
Ale przełom w sprawie nastąpił, kiedy z niewyjaśnionych powodów wyżej pokazany artbook Alissy nagle został usunięty przez twórców. Ojj, jak to zirytowało wszystkich wkręconych w temat, to nawet nie ma na to słów.
Na wiki msp pod wpisem z tej akcji możemy znaleźć nawet temat jednej z głównych zainteresowanych tematem, czyli Maja To the Maisss
Po usunięciu artbooka i chęci zrobienia jeszcze większego rozgłosu, postanowiła ona zgłaszać seki. Nie ma co się dziwić, też byłabym zbulwersowana takim postępowaniem w tej sprawie, kiedy najpierw moderacja mówi "ekstra, zrobimy co w naszej mocy wspieramy was", a później usuwa artbooki związane z akcją XD
Tak więc w związku z tym wszystkim, rozpoczął się drugi etap strajku, czyli - sekstarplanet. Alissa założyła nawet specjalnego bloga poświęconego tej akcji.
No, może specjalnego to za dużo powiedziane, bo jak dla mnie jest to zwyczajny blog o tematach około-filmowych, na którym po prostu promowany jest hasztag: #sekstarplanet i cała ta akcja od czasu do czasu. Głównie możemy na nim znaleźć na przykład:
- Opisy nowych motywów i dlaczego według autorki są one do dupska
- Jakieś konkursy
- Tipy dla graczy
A nawet recenzja włamu na jej konto, ahh ci źli hackerzy, zawsze włamują się na konta osób o których akurat jest głośno w danym czasie!
Ale to co nam wnosi cokolwiek do fabuły tej całej afery, to dwa wpisy. Jeden z marca 2018, a drugi z grudnia. W pierwszym Alissa dzieli się tym, co moderacja odpowiedziała na jej akcję #sekstarplanet.
No i to jest to o czym wspominałam wam wyżej. Bla bla, dobra coś zrobimy, daj nam spokój. Szkoda tylko, że robią niepotrzebną nadzieję graczom, a mogliby po prostu napisać "nic z tym nie zrobimy, pa".
Dostaliśmy też drugi update w tej sprawie - w grudniu.
I kolejna odpowiedź ze strony Jamesa, który ma to wszystko absolutnie gdzieś i tylko udaje zainteresowanie.
No i w sumie, to tyle z tej akcji. Mijały miesiące, a nic nowego nie zostało dodane do gry, artbooki były usuwane, seki nadal masowo powstawały, więc każdy zniechęcił się już do walki.
#FWDG
To kolejna akcja, lecz tym razem powstała i rozpromowana została głównie przez Lollinkassi, Parim, ! ! ! Alicje ! ! !.
FWDG oznacza Filmowcy Wracają Do Gry. Była to akcja, która miała zjednoczyć filmowców i pomóc znowu zaistnieć filmom, które w 2020 roku już odchodziły o niepamięć.
Do dziś możemy znaleźć sporo artbooków na ten temat:
Ale problem był jeden i ten sam od samego początku - seki. Zwłaszcza w 2020 roku, kiedy przez wirusa aktywność graczy wzrosła.
Ostateczny pogrzeb filmów? Role w sekach za multiki
O co chodzi w rolach za multiki?
Aktorzy występujący w sekach również dostają fame. Jest to fame za udział, wiadomo, mniejszy niż autorzy, ale nadal jest to spory procent. Więc twórca seka dodaje do niego 8 osób, z czego każda z nich ma go obejrzeć z określonej ilości multikont (w 2020 roku było to nawet 200/300 kont), aby podbić wyświetlenia i trafić do top. Kiedy sek się wybije, każdy odnosi z tego korzyści.
Tak więc w związku z tym, że każdy z nas siedział w domu i się nudził, wiele osób brało w tym udział (w tym ja, wstyd mi). No i seki wtedy... seki wtedy zdobywały chore ilości wyświetleń. Zazwyczaj w topce było to około 20 tysięcy wyświetleń, a nawet więcej.
W tę całą sprawę zaangażował się nawet Iluvatar i Tar Mairon, o czym pisałam w tym wpisie (link). Nie będę więc tego pisać ponownie, ostatecznie i tak ich działania nic nie dały, nawet mimo wystosowania pisma do modów.
Filmowcy dziś
Mimo sekowych incydentów z 2020 roku, dziś nadal jest sporo filmowców w grze. To, co mnie zdziwiło to to, że nawet dziś kiedy robię ten wpis - pierwszym w topce jest film fabularny!
Dzisiejszy przemysł filmowy ma się lepiej niż gorzej głównie za sprawą filmowców, którzy mają nawet swój serwer na discord.
Filmowcy to bardziej zamknięta grupa nie angażująca się w resztę community gry, skupiają się głównie na twórczości swojej i innych filmowców. Mają oni swój klub na MSP o nazwie „The Real” gdzie publikują filmy i artbooki. Istnieje też ich serwer na discordzie, jednak link do niego nie jest publiczny, przez co dostają się na niego tylko "wybrane" osoby. Filmowcy posiadają ponad 100 unikatowych teł, pożyczają je między sobą.
Tak więc jeśli chcecie dołączyć, to odsyłam do artbooków promujących i napisania do End Of Praeterita!
Jeśli tworzycie, poszukujecie aktorów, teł, czegokolwiek do filmów bądź sami chcecie być aktorami - to polecam wstąpienie w te szeregi. Można tam trochę się rozpromować, ale też odkryć dużo świetnych filmów autorstwa innych osób.
Nie będę wam za dużo opowiadać, jeśli chcecie to sami się przekonajcie.
Dlaczego więc LOOKstarplanet?
W związku z tym wszystkim co wam opisałam, pewnie już każdy z nas wie, czemu filmy nie cieszą się ogromną popularnością w aktualnych czasach.
Oprócz tego dochodzi również płynność gry - sama tworzyłam swoją serię filmową, ale po kilku odcinkach się poddałam, bo po prostu tworzenie jednego odcinka zajmowało mi WIEKI! Nie miałam tyle czasu i cierpliwości. Oprócz tego też liczne błędy, które losowo pojawiają się w grze i twórcom zajmuje to kilka miesięcy, żeby je naprawić a są dość znaczące, jak na przykład zamiana sylwetek, brak możliwość edycji filmu w roboczych czy zmiany tytułu.
Tak więc większość osób, zwłaszcza, żeby wyżyć się kreatywnie - tworzy looki. W tym również ja najlepiej czuję się wyrażając siebie w lookach. Jest to zdecydowanie najmniej lagująca aktywność ze wszystkich w grze i nie sprawia aż tyle bólu i cierpienia.
O tym, że looki stały się najpopularniejszą aktywnością w grze świadczą też wyniki lovkowe w topce. Kiedy jeszcze robiłam raporty w podsumowaniach tygodnia (miesiąca), to mogliśmy zauważyć to:
Różnica może i nie jest kolosalna, ale looki zdecydowanie wygrywają. Dziś również tak jest - najpopularniejszy film w topce ma 120 wyświetleń, a looki:
Tak więc oficjalnie możemy powiedzieć o upadku MOVIEstarplanet na rzecz LOOKstarplanet. To dzieje się na naszych oczach!!!!!!
To na tyle w tym wpisie. Dziękuję wam, że przeczytaliście i dotrwaliście do końca, bo to naprawdę był długi wpis. Dawno nie udało mi się napisać aż takiego kolosa, ale czuję się z tym świetnie i szczęśliwie, więc mam aż ochotę poszukać innych tematów do takiej dłuższej pogadanki.
Cudownego dnia wam życzę, papa!


czasami się cieszę że teraz modne są looki xd przynajmniej można się wykazać i nie zabić przy lagach
OdpowiedzUsuńgra sie laguje, więc nie dziwie sie mega, że ludziom odechciewa się przez to np teraz tworzyć filmy. też no może przez zmiane kulturową jakąś? w sensie, że teraz może ludziom nie chce sie skupiać na oglądaniu czegoś przez parę minut, tak sobie gdybam XD zastanawiam sie tez w sumie jak sytuacja na innych serwerach z tym wygląda. No bo sama akcja przeciwko sekom, afera o zakładke była w zamyśle fajna, ale no umówmy sie, że twórcy by nie mogli wprowadzić tego tylko w polsce, musieliby też na innych serwerach. a twórcy msp są bardzo bierni jeśli chodzi o podejmowanie jakichs rzeczy, najpierw muszą zobaczyć jaka jest w tym korzysc dla nich.
OdpowiedzUsuńmega fajna analiza, dobrze sie czytało <3
pokolenie tiktoka też ma wpływ tutaj pewnie... no i pewnie to, że tych filmów nawet nie da się włączyć bo się nnie ładują XDD
Usuńej w sumie nie zastanawialam sie nigdy jak sytuacje filmowe wyglądały na innych serwerach. szkoda, że jest tak mało filmików i blogów z innych krajów i nie da się odkopać takich informacji
Filmowcy górą!
OdpowiedzUsuńCiekawostka: Gdzieś w 2016, gracze przenieśli się z robieniem serii filmowych na YouTube. Gdzieś tak do 2019 myślę, to tam było popularne robienie serii.
OdpowiedzUsuńMistrzyni podrywu, Jego gra i inne takie serie tam można znaleźć do teraz.
nie miałam o tym pojęcia! dzięki za ciekawostke bo cenna
Usuńnic nowego przynajmniej dla mn pozdro xd
OdpowiedzUsuńsuper wpis
OdpowiedzUsuńszkoda ze gra tak laguje, bo moze gdyby nie lagowala to wiecej osob by robilo filmy